Analiza ruchu drogowego w korytarzu Północ - Południe

Przedmiotem prac projektowych było "Opracowanie analizy ruchu drogowego w korytarzu „Północ – Południe” dla planowanych dróg ekspresowych S8 i S19 na odcinku Budzisko (granica państwa) – Białystok – Lublin – Rzeszów – Barwinek  (granica państwa)".

Opracowanie zostało wykonane na zlecenie GDDKiA oddział w Lublinie.

Zakres opracowania obejmował:

  1. Analizę danych wyjściowych takich jak:
    • wyniki ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu,
    • wyniki badań ze stacji ciągłych pomiarów ruchu,
    • dane ze Straży Granicznej,
    • dane zawarte w Krajowym Modelu Ruchu.
  2. Wykonanie pomiarów ruchu w terenie:
    • pomiary ilościowe,
    • pomiary źródło – cel,
    • pomiar czasu przejazdu,
    • pomiary uzupełniające.
  3. Analizę pomiarów ankietowych ruchu m. in.:
    • ustalenie wielkości natężenia ruchu,
    • ustalenie wahań natężenia ruchu,
    • kodowanie i przetworzenie danych dla ruchu pomierzonego,
    • oszacowanie średniego dobowego ruchu w roku pojazdów samochodowych,
    • opracowanie struktury rodzajowej ruchu w każdym punkcie pomiaru ilościowego,
    • opracowanie czasu przejazdu poszczególnych odcinków drogi nr 8 i 19.
  4. Uszczegółowienie modeli sieci drogowej:
    • model istniejącej sieci drogowej dla roku bazowego,
    • modele sieci drogowej dla wszystkich analizowanych wariantów przebiegu drogi ekspresowej S8 i S19 dla kolejnych horyzontów prognozy – trasa o łącznej długości 630 km zawierająca 80 węzłów drogowych.
  5. Zebranie i opracowanie danych do sporządzenia więźby ruchu:
    • podział na rejony komunikacyjne,
    • macierze ruchu. 

Rozkład ruchu na modelową sieć drogową został wykonany dla roku bazowego i poszczególnych wariantów trasy i horyzontów prognozy. Wyniki prognozy ruchu zostały przedstawione w formie tabelarycznej i graficznej. Przepustowość odcinków drogi S8 i S19 została oceniona w scenariuszu inwestycyjnym. Została też dokonana ocena wpływu powstania korytarza Północ-Południe jako alternatywnego dla I Paneuropejskiego korytarza Transportowego.