
Wiadukt kolejowy nad obwodnicą Wasilkowa - DK Nr 19
Przedmiotem prac projektowych był wiadukt kolejowy WK-3, będący częścią inwestycji „Budowa obwodnicy Wasilkowa w ciągu drogi krajowej nr19”.
Wiadukt został wybudowany oraz przekazany do eksploatacji w 2009 r.
Wiadukt zaprojektowano jako łukowy, stalowy typu Langera (belka sztywna wzmocniona łukiem) o rozpiętości 45 m i wysokości łuku 7,50 m.
Zastosowanie obiektu łukowego o możliwie niskiej konstrukcji wynika z przekroczenia dwujezdniowej drogi ekspresowej i drogi powiatowej usytuowanych w głębokim wykopie.
Przyjęto następujące parametry techniczne estakady:
- schemat statyczny: wolnopodparty
- ilość przęseł: 1
- długość obiektu: 46,22 m,
- rozpiętości teoretyczne przęsła: 45,00 m,
- szerokość całkowita obiektu: 12,87 m,
w tym: szerokość torowisko w korycie: 9,17 m,
szerokość chodnika roboczego: min. 0,75 m,
- powierzchnia całkowita obiektu: 594,9 m2,
w tym: torowisko w korycie: 423,8 m2,
chodniki robocze: 69,3 m2,
- obciążenie użytkowe: k=2 wg PN-85/S-10030,
- światło poziome: 42,97 m
- światło pionowe: 4,90 m
- spadek poprzeczny koryta pod nawierzchnią: 2-stronny 2%,
- posadowienie: bezpośrednie
Obecna jednotorowa linia kolejowa będzie przebudowywana na dwutorowa linię ekspresową.
Obiekt jest dostosowany do rozbudowy infrastruktury kolejowej – jest rezerwa na drugi tor i specjalne urządzenia przejmujące hamowanie.
Wiadukt jest ciekawym i dominującym akcentem obwodnicy.