
Lotnisko regionalne w województwie podlaskim
Opracowanie Raportu Oddziaływania na Środowisko dla trzech wariantowych lokalizacji lotniska wraz z pełną roczną inwentaryzacją przyrodniczą.
Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne ma na celu budowę lotniska kategorii D, tj. lotniska obsługującego mniej niż 1 mln pasażerów rocznie. Lotnisko będzie obsługiwało przewozy międzynarodowe na liniach średniego i krótkiego zasięgu oraz przewozy krajowe na liniach o dużym natężeniu ruchu, a także ruch General Aviation (GA).
W ramach przygotowywania Raportu Oddziaływania na Środowisko wykonano min:
- Pomiary tła i prognozy rozprzestrzeniania się hałasu wywołanego przez ruch lotniczy
- Prognozy rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń związanych z funkcjonowaniem lotniska
- Inwentaryzację przyrodniczą w zakresie dla każdego z rozpatrywanych wariantów lokalizacyjnych:
- badania awifauny w promieniu 13 km mierzony od punktu ARP – punktu referencyjnego lotniska
- badania teriofauny 500m wokół granic lotniska
- badania herpetofauny 500m wokół granic lotniska
- badania siedlisk przyrodniczych, gatunków roślin i grzybów
- badania entomofauny
W ramach opracowania dokonany zostanie wybór lokalizacji lotniska w województwie podlaskim. Rozpatrywane lokalizacje to:
- wariant A (Saniki – Sawino – Bagienki) – gm. Tykocin;
- wariant B (Topolany) – gm. Michałowo;
- wariant C (Nowosady – Krynickie) – gm. Zabłudów.
Planowane lotnisko będzie charakteryzowało się następującymi parametrami:
- droga startowa o długości 2450m i szerokości 45m
- pas drogi startowej o długości 2450m i szerokości 350m
- płyty do zawracania samolotów na obu końcach drogi startowej
- drogi kołowania
- płyta postojowa samolotów
- system ILS i światła podejścia
- DVOR
- radar pierwotny
- radar „ptasi”