
Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek Chełmża - Grudziądz
Transprojekt Gdański spółka z o. o. zwarł w dniu 4 lutego 2013 roku z NDI S.A. z siedzibą w Sopocie (Wykonawca robót) umowę na kompleksowe wykonanie prac projektowych związanych z realizacją Projektu pn.
„Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni -Malbork na odcinku Toruń Wschodni - Grudziądz - Etap I obejmujący odcinek Chełmża - Grudziądz" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa kujawsko-pomorskiego na lata 2007-2013"
Projekt ten jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko - Pomorskiego na lata 2007-2013.
W ramach ww. Projektu Transprojekt Gdański opracował kompleksową Dokumentację Projektową obejmującą:
a) projekty budowlane w układzie wielobranżowym wraz uzyskaniem niezbędnych warunków technicznych przyłączenia do sieci dla wszystkich występujących branż, opinii, uzgodnień i pozwoleń, w tym zgłoszenia robót,
b) projekty wykonawcze w układzie wielobranżowym wraz z informacją dotyczącą bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, z wyłączeniem branży SRK.
c) specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych w układzie wielobranżowym,
d) przedmiarów robót i kosztorysów w układzie wielobranżowym,
e) dokumentację projektową powykonawczą
f) dokumentację uzupełniającą dla potrzeb certyfikacji TSI
Zakres prac Transprojektu Gdańskiego obejmował również pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót.
Projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 207 na odcinku Chełmża - Grudziądz jest w całości zlokalizowany na terenie województwa kujawsko - pomorskiego w powiecie toruńskim, chełmińskim, grudziądzkim i w powiecie miasta Grudziądz.
Inwestycja dotyczy odcinka Chełmża - Grudziądz linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni - Malbork w km 18,867 - 57,573 (całkowita długość odcinka wynosi ok. 38,7 km).
Linia kolejowa nr 207 na odcinku Chełmża - Grudziądz jest linią jednotorową, niezelektryfikowaną, czynną, o ruchu mieszanym pasażersko - towarowym, z przewagą ruchu pasażerskiego. Linia nr 207 na odcinku Chełmża - Kornatowo oraz stacja Grudziądz jest ujęta w wykazie linii znaczenia państwowego.
Na odcinku Chełmża - Grudziądz znajdują się następujące posterunki ruchu:
- stacja Chełmża w km 19,172;
- przystanek osobowy (p.o.) Wrocławki w km 26,955;
- p.o. Firlus w km 30,360;
- stacja Kornatowo w km 33,733;
- była stacja, obecnie p.o. Gorzuchowo Chełmińskie w km 40,481 ;
- p.o. Wałdowo Szlacheckie w km 45,326;
- stacja Grudziądz Mniszek w km 50,837;
- p.o. Grudziądz Przedmieście w km 55,838;
- stacja Grudziądz w km 57,367.
Odcinek Chełmża - Grudziądz linii kolejowej nr 207 posiada 44 skrzyżowania z drogami kołowymi w poziomie szyn, a ok. 54 km (Grudziądz) znajduje się jedno przejście dla pieszych w poziomie szyn.
Na odcinku tym występuje 58 przepustów kolejowych i jeden most jednoprzęsłowy.
Potrzeba realizacji projektu wynikała z postępującej degradacji infrastruktury kolejowej. W tym celu niezbędne było przeprowadzenie podstawowych działań rewitalizacyjnych polegających na:
- całkowitej lub częściowej wymianie nawierzchni kolejowej wybranych odcinków linii kolejowej (lokalne wzmocnienia podtorza, wymiana elementów nawierzchni, renowacja podsypki, odtworzenie odwodnienia, podbicie z regulacją położenia osi torów i stabilizacją, itp.);
- poprawie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych (wymiana nawierzchni drogowej, zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, półrogatek i telewizji użytkowej, budowa oświetlenia na części przejazdów);
- remoncie obiektów inżynieryjnych;
- Przebudowa dworca kolejowego Rumia
- wymianie wyeksploatowanych urządzeń srk i telekomunikacji kolejowej oraz elektroenergetyki.
Priorytetowym celem projektu inwestycyjnego było zwiększenie dostępności usług komunikacji kolejowej oraz poprawa obsługi pasażerów. Efektem wykonanych działań naprawczych będzie przywrócenie i poprawa pierwotnych parametrów konstrukcyjnych linii kolejowej nr 207 na odcinku Chełmża - Grudziądz.
Rezultatem realizacji projektu będzie:
- zwiększenie prędkości na linii z 50 km/h do 80-100 km/h i likwidacja ograniczeń prędkości,
- skrócenie czasu przejazdu o ok. 20 min (z 60 do 40 min),
- zwiększenie przepustowości linii, co umożliwi przewoźnikowi uruchomienie dodatkowych pociągów na linii,
- poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, w tym na przejazdach kolejowych,
- podniesienie standardu i komfortu podróżowania,
- zmniejszenie awaryjności infrastruktury kolejowej.
Po zrealizowaniu projektu podróżni chętniej będą wybierać kolej jako środek transportu. Zachęci ich do tego szybka i wygodna podróż nowoczesnym taborem szynowym, duża liczba połączeń, umożliwiająca dogodny i punktualny dojazd do miejsc pracy i edukacji.
Poprawiona zostanie obsługa pasażerów poprzez nowe obiekty obsługi podróżnych - przebudowane perony wraz z wiatami peronowymi umożliwiającymi schronienie przed wiatrem i opadami atmosferycznymi. Perony będą przystosowane do korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne, ale także przez osoby starsze o ograniczonej sprawności ruchowej i rodziny podróżujące z małymi dziećmi. Zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego względem transportu drogowego, przyczyni się do przejęcia części pasażerów z dróg, a co za tym idzie do poprawy warunków ekologicznych, poprzez zmniejszenie zatłoczenia na drogach, hałasu i zanieczyszczenia środowiska naturalnego.